Design af badetøjskollektion

Gennem mit arbejde som in house designer og grafiker har jeg designet flere kollektioner af badetøj, nattøj og homewear til kvinder.

  • Designfasen
  • Produktion af kollektionsprøver
  • Salgsmateriale til salgsteamet
  • Egenkontrol
  • Salgsmateriale til forhandlere

Designfasen

I designfasen var min vigtigste opgave at tegne rapporter til tryk på stoffet, så vi kunne få produceret en metervare. I samarbejder med salgsteamet kiggede vi tidens tendenser og vores kunders ønsker igennem. Herefter udarbejdede jeg farveskema og inspirationstavle til de ønskede print. Printene blev tegnet i illustrator som rapporter der kan gentages efter sig selv og skabe et sømløst print.

Farveskema og print af rapporten i 1:1 blev sendt med kurrer til stofproducenten og en pdf blev sendt på mail.

Opgaven blev løst i Illustrator og med værktøjerne PEJ Trendbøger og Pantone farvebøger.

Produktion af kollektionsprøver

Når fabrikken havde produceret en prøve på metervaren, fik vi en prøve tilsendt, hvor vi kunne godkende printets kvalitet og sammenligne farverne med vores farveskema.

I de fleste tilfælde havde de styles, der skulle produceres, været i tidligere kollektioner og fabrikken havde derfor mønsteret og kunne op sy prøverne når metervaren var produceret med vores print.

I nogle tilfælde havde vi rettelser til de sidst producerede styles og fabrikken havde derfor brug for udførlig dokumentation af disse rettelser, med billeder og mål. Her stod jeg ofte for dokumentation og opmåling.

Når nye styles skulle produceres, var det min opgave at fremstille tegninger og målskemaer til fabrikken. Når de første prøver kom hjem, blev de afprøvet på forskellige modeller og eventuelle rettelser blev sent til fabrikken. Når prøverne var godkendt, blev de op syet i det rigtige stof.

Opgaven blev løst i Excel og Illustrator.

Salgsmateriale til salgsteamet

Salgsteamet havde behov for forskellige værktøjer til salg og der blev inden messestart produceret et slagskatalog med billeder og information om styles og størrelser.

Derudover blev der produceret salgsmapper med stofprøver og billeder til ERP-system og B2B webshop, så kunderne kunne modtage en ordrebekræftelse med billeder af de styles og print de havde købt.

For at kunne lave salgsmaterialet blev kollektionsprøverne sendt til photoshoot i nogle omgivelser der passede til kollektionen. Billederne i dette eksempel blev taget på Cuba, hvor fotograf, stylist og model havde en uge til at løse opgaven. I nogle tilfælde modtog vi færdige redigerede billeder fra fotografen og i andre var der en del redigeringsarbejde til mig, i forhold til opretning af billederne, modellens hud og farven på stoffet. I enkelte tilfælde blev billederne også manipuleret, hvis en enkelt kollektionsprøve ikke havde været mulig at få med på photoshoot, eller en farve blev ændret.

Opgaven blev løst i InDesign, Photoshop, Camera Raw og saks, lineal og limstift.

Egenkontrol

Udover kontrollen af kollektionsprøveren modtog vi også size-samples og udtog stikprøvekontroller af de færdige produkter. Alle disse prøver blev afprøvet på forskellige modeller og målt op til sammenligning med målskemaer.

Sidst i min ansættelse blev virksomheden godkendt til at producerer OEKO-TEX® STANDARD 100 beklædning. Jeg stod for implementeringen af denne godkendelse.

Opgaven blev løst i Excel, Illustrator og med målebånd.

Salgsmateriale til forhandlere

Til forhandlerne tog jeg produktbilleder, der skulle fritlægges, så de kunne bruge i deres webshops. Alle miljøbilleder skulle også beskæres og gemmes i et format, optimeret til online brug.  Alle filerne skulle gemmes i en online billedbank, så kunderne nemt kunne downloade.

Forhandleren havde mulighed for at bestille blandt andet plakater, handout og facadebanners til at hjælpe dem i salget. Jeg producerede også unikt salgsmateriale til de enkelte forhandleres behov og materiale til eksempelvis kampagner til de sociale medier op til mors-dag, jul osv.

Opgaven blev løst i InDesign, Photoshop, Camera Raw  og WordPress.